Spreminjanje zunanje podobe vozila z nanašanjem folije oziroma tako imenovani car wrapping je pri nas še precejšnja novost, ki pa se vse bolj uveljavlja pri vizualnih predelavah vozil in zaradi oglaševanja. Glavna značilnost postopka je, da se s folijo oblepi celotno vozilo, s čimer se na enostaven način spremeni barvo in videz vozila. Lahko pa se (na primer za oglaševanje) na vozilu izriše celostno podobo podjetja ali blagovne znamke.
“S folijo spremenjeno vozilo je opazno že na daleč in pomeni dodaten komunikacijski kanal, prek katerega lahko podjetje komunicira z bodočimi strankami,” pravi Andrej Sušnik iz podjetja Wrapping.si iz Radovljice. Nadležni jutranji prometni zastoji pred večjimi mesti lahko postanejo dobrodošli, saj si reklamo na vozilu takrat ogleda veliko ljudi. “Reklama je vidna med vožnjo in tudi takrat, ko je vozilo parkirano,” dodaja Sušnik.

Najprej idejna zasnova

Na začetku postopka oblikovalec skupaj s stranko izdela idejno skico oziroma priredi želje in zahteve, da so primerne za posamezen avtomobil. “Pri tem upoštevamo specifične lastnosti vozila in pazimo, da se pomembni podatki ne nahajajo ravno na kljuki ali okrasni letvici,” pomen strokovnega oblikovanja poudari Sušnik. Pri oblikovanju upoštevajo načelo ‘manj je več’, kar pomeni, da pri grafiki ne pretiravajo s podrobnostmi, temveč poudarijo sporočilo določenega podjetja. Stranki svetujejo dizajn z manj elementi, ki so na vozečem se vozilu lažje opazni.

Za vsakega naročnika praviloma pripravijo dve idejni skici in izbrano nato skupaj dokončno uskladijo. Celotno oblikovanje, ki traja dva do tri dni ter stane med 150 in 200 evri, med drugim zajema tudi morebitne dodatne stroške, na primer nakup fotografij. “Če na primer stranka izbere motiv gozda, so v stroških oblikovanja zajeti tudi stroški nakupa primerne fotografije.”

Za manjši dostavnik 30 m2 folije

Naslednji korak je tisk izbranega motiva. Za tiskanje uporabijo solventni tiskalnik, ki s pomočjo medija vnese pigment v osnovno folijo. Po tiskanju se folija najprej suši 48 ur (v tem času solvent izhlapi), nato pa folijo laminirajo še s tanko prozorno folijo. Končna debelina folije je med 0,08 in 0,12 milimetra, odvisno od uporabljenega materiala oziroma vrste folije. Sušnik ima svoj tiskalnik in pri delu uporablja folije širine 1,37 ali 1,52 metra. Za celotno prekritje manjšega dostavnega vozila (na primer Citroenovega Berlinga ali Mercedesovega Vita) pa potrebuje približno 22 tekočih metrov folije oziroma skupaj okoli 30 kvadratnih metrov folije.

Pri »Oblačenju« osebnega vozila s folijo oblepijo vsak njegov del. Folijo nanesejo tudi prek robov, da nikjer ni vidna prvotna barva vozila. Pri gospodarskih vozilih, kjer uporabijo folijo predvsem za komercialne namene (oglaševanje), pa z enim kosom folije prekrijejo celotno stranico ter nato folijo zarežejo na robovih prekritega dela. Takšen postopek je namreč hitrejši in cenejši.

Nanašanje traja dva dni

Pred nanašanjem folije mora biti vozilo popolnoma čisto. Sušnik priporoča, da je oprano en dan pred predelavo, saj pri pravkar opranem vozilu pod tesnili ostane še nekaj vode. V delavnici nato vozilo natančno očistijo še s posebnimi čistili in odstranijo tudi najmanjše sledi umazanije, obenem pa popolnoma razmastijo njegovo površino, da je oprijem folije optimalen. Površina mora biti popolnoma suha, zato v deževnem vremenu folije ne nanašajo oziroma pred tem vozilo temeljito posušijo, kar celoten postopek podaljša za en dan. V običajnih razmerah traja postopek nanašanja folije dva do tri dni; vozilo mora biti v delavnici dan pred postopkom nanašanja, saj se mora temperatura njegove površine stabilizirati na najbolj primernih 21 stopinj Celzija. Temperatura mora med postopkom ves čas ostati enaka in ne sme nihati. Nanašanje folije traja dva dni, če pa je zunaj mraz, avtomobil v delavnici zadržijo še en dan.
Pri peraturah okoli 20 stopinj Cezija namreč folija svojo optimalno oprijemljivost doseže po približno 48 urah, pri nižjih     temperaturah pa lahko to traja celo do dva tedna. Zato Sušnik po dveh tednih svetuje strokoven pregled, kjer natančno preverijo, kako se je folija oprijela, ugotovijo morebitna odstopanja na robovih in odpravijo napake. Ta pregled je za stranko seveda brezplačen in traja eno do dve uri.

Prva dva tedna brez pranja

V prvih dveh tednih po nanosu folije odsvetujejo pranje vozila v avtomatskih pralnicah; če je vozilo le treba oprati, je boljše ročno čiščenje ,še bolje pa je, da ostane kar umazano. “Po dveh tednih lahko vozilo brez kakršnihkoli zadržkov operemo v avtomatskih pralnicah ali ročno, le na robovih je treba biti previden pri uporabi visokotlačnih čistilcev.”

Folija je obstojna najmanj pet let, pri Wrapping.si priznajo dve do tri leta garancije “Vse nepravilnosti se pojavijo v prvih nekaj mesecih,” pojasnjuje Sušnik in poudarja, da je treba morebitno napako javiti čim prej. “Takojšnje popravilo manjšega odstopanja na robu je namreč veliko preprostejše in hitrejše kot pa kasnejše, ko odstopi že večji del folije in se pod njim nabere umazanija. Takrat je treba izrezati poškodovan del in ga nadomestiti z novim, kar traja veliko dlje časa.”

Folija vozilo tudi zaščiti

Kakovostno ovijanje v folijo morda ni ravno poceni, saj stane med 1.500 in 2.000 evri, a v primerjavi s klasičnimi komercialnimi nalepkami prinaša številne prednosti. Ne le, da lahko v celoti spremeni videz vozila in da ga je mogoče oblikovati v skladu s celostno podobo podjetja – folija tudi učinkovito zaščiti površino pred udarci drobnega kamenja in drugimi poškodbami ter zaščiti barvo pred bledenjem. Zato je po odstranitvi folije (to v podjetju Wrapping.si za svoje stranke opravijo brezplačno) vozilo videti skoraj kot novo, kar ob prodaji povečuje njegovo vrednost.

Najbrž ni odveč dodati, da za s folijo prekrito vozilo za razliko od prebarvanega ni potrebna homologacija, saj je v vsakem primeru moč ugotoviti prvotno barvo. Prav tako folija ne zahteva nobenega posebnega vzdrževanja, redno pranje v avtopralnici ji celo koristi.